donderdag 5 september 2019

Repeteren in Viersel

Na bijna een jaar inactiviteit, leverde de kwarttriatlon van Hoorn een onverwacht geslaagde prestatie op. Met de IRONMAN 70.3 van Koper, Slovenië in het vizier, wilde ik nog 1 maal repeteren in een race dichtbij huis. De kwarttriatlon van Viersel bleek hiervoor ideaal. Enkel jammer dat ik nog net als ‘oudste’ deelnemer aan de slag moest in een aparte wedstrijd voor de heren 24-39.

De temperaturen waren de dagen voordien al deftig opgelopen, en een non-wetsuit 1500m zwemproef bleek hiervan het onvermijdelijke gevolg. Ik miste de figuurlijke boot volledig bij de start maar kwam daarna nog goed in mijn lange-afstandsritme, met een bedenkelijke 31’ als resultaat. Maar ik voelde me prima en begon zonder enige vorm van fysieke klachten aan het fietsen. Iets wat ik beter niet had gedaan, was de dag voordien mijn remmen nog wat bijstellen. De ganse 40km sleepte mijn achterwiel lichtjes elke omwenteling met een kort schurend geluid als gevolg en ook wat impact op de snelheid. Maar ik liet het ook weer niet aan mijn hart komen, met een eerder matige 1u10 op 40km. De benen zaten best wel goed en ik had ook de goede positie te pakken. Zien dat ik mijn remmen nadien terug deftig afstel en dan komt dat ook weer wel goed in Slovenië. Bij de aanvang van het loopnummer was de hitte zo hoog opgelopen dat ik een heel belangrijke test wou doen. Ik wou zien of ik ook in zeer warme omstandigheden in staat zou zijn om continue 12km/u te lopen op een comfortabele manier. In Slovenië moet dat immers nog het doel zijn op de halve marathon. Er kwamen nog wat lopers voorbij maar ik hield mijn snelheid probleemloos aan, kon me goed afkoelen, en raapte stelselmatig nog wat stervende zwanen op. Uiteindelijk met een eerder bescheiden 2u34 als 94e deelnemer aan de finish.

Gezien de hitte en wat schoonheidsfoutjes hier en daar, wat zo hoort bij een repetitie, was ik best wel tevreden. Het zwemmen was net zoals in Hoorn zeer comfortabel, op het fietsen zat zeker nog marge en ook bij het lopen haalde ik het vooropgestelde ritme zonder diep te gaan. Ik was ook zeer snel gerecupereerd na de wedstrijd, wat voor mij nooit evident bleek in zulke temperaturen. Een geslaagde repetitie voor Slovenië met nog enkele ‘lessons learned’ en paar actiepuntjes voor de aanloop naar Koper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten