zondag 1 maart 2015

3 maand voor Ironman Lanzarote

Nog een dikke 80 dagen te gaan en ik kan al heuglijk vaststellen dat de conditie momenteel al beter lijkt dan toen ik in 2013 naar Lanzarote afzakte voor mijn eerste Ironman. Al moet er natuurlijk nog wat afstand bij gekweekt worden, vooral bij het fietsen.

De focus die ik de laatste 3 maanden op de zwemtechniek heb gelegd, geeft me alvast een veel beter gevoel in het water. Ik heb buiten de 2 wekelijkse zwemtrainingen niet veel extra uren in het zwembad gespendeerd maar het watergevoel en de relatieve vermoeidheid zitten toch alweer beter dan vorig jaar. Ik heb nu eindelijk ook eens het gevoel 'sneller' te kunnen zwemmen. Ik heb voor 2015 nog geen ambitie om onder het uur te duiken op de 3,8km in openwater. Ik ben er echter wel gerust in ook in de zee van Lanzarote nu dichtbij de 1u05 te kunnen zwemmen, inclusief de Australian exit die toch voor wat tijdverlies zorgt tov Klagenfurt en Almere.

Ik ben eigenlijk maar begin februari in Spanje terug deftig beginnen fietsen. Ik kon gelukkig al starten met een goede basisconditie van het lopen. Afstanden tot 100km vormen helemaal geen probleem, het klimmen verliep nog wat relatief stroef de eerste weken, waar de intensieve blokken in de wind zoals dit weekend dan weer veel vlotter gingen. Als het weer me de komende 2 maanden niet in de steek laat, heb ik ruim voldoende tijd om de afstand, snelheid en het klimmen verder op te bouwen. Enkele ritjes richting Ardennen zijn reeds gepland en hopelijk kan de TT fiets snel buiten.

Het lopen zit eigenlijk al voldoende op niveau voor Lanzarote. Ik heb al loopjes tot 30km gedaan aan snelheden die hoger liggen dan wat ik voor ogen heb in de Ironman. Voorbije zaterdag heb ik mijn beste halve marathon ooit gelopen in Lier, wat me nog extra vertrouwen inboezemt. De komende 4 weken loop ik nog 2 halve marathons met daartussen extensieve trainingen om de snelheid nog wat op te krikken, om dan in april nog de laatste lange afstanden te lopen.

Het belangrijkste wat me vooral nog rest is fysiek in orde blijven. Ik ben tot hiertoe bespaard van ziekte en blessures en moet enkel goed het evenwicht bewaren tussen werk en training. Gelukkig is er altijd de osteopaat (www.osteopaatbrasschaat.be) en de sportmasseur (www.sportbalans.be) om mijn lichaam in balans te houden.

Hoewel ik qua eindtijd vooral in Maastricht (augustus) een heel goed resultaat wil halen (nog eens onder de 11 uur), lijkt de conditie richting Lanzarote ookal hoopgevend. Wie weet kunnen we de 12 uur op dat zware parcours in aartsmoeilijke omstandigheden toch gaan aanvallen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten